Den 13 juni 2018 lanserades konceptet ”Ett mjukare Varberg” . Ett initiativ från ett gäng eldsjälar och föräldrar i Varberg som ville bidra och lära sig mer om hur vi kan stötta våra barn att må bra, stärka sin självkänsla och att navigera i en digital värld. I en tid när internet och sociala medier inte längre bara handlar om teknik, utan en plats där även många unga idag känner sig förvirrade och t.o.m mår dåligt.
Tillsammans med Varbergs Kommun, Varberg Event, Kollijox, Krickelins, We are Laja samt med finansiellt stöd av Vagabond Shoemakers, möjliggjordes att alla 5:or, pedagoger och föräldrar i Varbergs kommun fick ta del av en föreläsning med författaren och föreläsaren Micke Gunnarsson. Förhoppningen var att dialogen om relationer och sociala medier skulle fortsätta hemma vid köksborden och klassrummet. Det blev en riktigt lyckad dag och bågen hade spänts. Ett mjukare Varberg fortsätter idogt att skapa nya events som bidrar till ett mjukare klimat.

Företagarna och Trosaborna Kajsa och Joakim Kromnér deltog på eventet i Varberg och ställde frågan, kan vi göra detta här i Trosa kommun? Initiativtagarna i Varbergs kommun sa ett rungande och stort JA. Och nu är vi framme vid vår målstart.

Då det finns ett övergripande mål för den svenska skolan att vara ledande i att använda digitaliseringens möjligheter på bästa sätt ser vi en lysande möjlighet att docka på den nationella digitaliseringsstrategin. En mjukare kommun vill bidra till, utöver det fina arbetet som redan görs i skolan, att öka kunskapen i att hantera digitala medier hos både föräldrar och elever tillsammans med kommunens pedagoger. Samt att ge oss alla ytterligare verktyg för ett mjukare klimat i den digitala världen.

Trosa kommun är redan en underbar kommun med ett problemlösande styre, ett drivande näringsliv och ett aktivt föreningsliv. Vi ser en fantastisk möjlighet att hjälpas åt.

Har du några frågor, kontakta oss här!